jelmersch.reismee.nl

Bay of Islands

Kia ora allemaal,

Inmiddels ben ik alweer bijna een week in Nieuw-Zeeland en ik kan niet veel anders zeggen dan dat het echt fantastisch is. De eerste paar dagen waren qua activiteiten niet zo spannend maar was vooral leuk door alle nieuwe mensen die je leert kunnen. In het hostel in Auckland zaten zo ongeveer alleen maar Duitsers dus ik heb mijn Duits nog aardig kunnen oefenen. Na wat praktische dingen in Auckland geregeld te hebben (Bankrekening, belastingnummer, dat soort dingen) heb ik een ticket voor de Kiwi Experience geboekt. Dit is een busmaatschappij die met bussen door heel NZ rijdt maar daarnaast zijn de buschauffeurs ook een soort tourgidsen waar je ook andere activiteiten (met veel korting?) kunt boeken. Dinsdagochtend zijn we uit Auckland vertrokken naar Paihia (Bay of Islands). Vanuit Kiwi reserveren alvast slaapplekken (die garanderen ze voor de eerste 1 of 2 nachten) wat best handig kan zijn aangezien zo ongeveer alle hostels vol zitten door het hoogseizoen. Ik had een extra nacht bijgeboekt zodat ik zou kunnen gaan skydiven, maar tijdens de busrit zei de chauffeur dat het weer die dag een 10 zou krijgen om te gaan skydiven en hij adviseerde daarom om dezelfde dag nog te gaan. Een paar uur later zat ik dus al in een vliegtuig om vervolgens van 5 km hoogte er weer uit te springen. En wow dat was vet! Het uitzicht boven de Bay of Islands maakte het nog veel mooier. Het bizarre is alleen dat het vallen zelf niet eens zo heel spannend is. Het voelt gewoon een beetje als vliegen. Het spannendste was toen de parachute al uitgeklapt was en ik zelf mocht sturen. We ging toen in een spiraal recht op de grond af wat echt heel vet was.
Na de sprong zijn we nog gaan barbecuen bij het hostel gevolgd door een pub quiz waar ons team echt dramatisch verloren heeft haha. De volgende dag hadden we een tour naar Cape Reinga. Dit het meest Noordelijke punt van Nieuw Zeeland waar twee zeeën aan elkaar grenzen. Het bizarre is dat je daar gewoon kleurverschil zit in het water aan beide kanten. Voordat we naar Cape Reinga gingen zijn we nog gestopt op een plek wat op een soort jungle leek met oeroude gigantische bomen. Daarna zijn we met de bus over the 90 mile beach gegaan. Wat een strand is wat geldt als een snelweg. Het is echt heel vet om met een bus zo half door het water te rijden over een strand. Daarna vervolgde de weg door een door mensen aangelegd dennenbos voor houtproductie waar allemaal wilde paarden rondliepen.
Nadat we de stop bij Cape Reinga hadden gemaakt zijn we naar zandduinen gegaan die daar in de buurt waren. Om daar te komen moest de bus eerst door een stuk van een rivier heen rijden. Na een lange klim door het mulle zand naar de top van de duin zijn we met een bodyboard terug naar beneden gegaan. Aangezien de helling ongeveer een hoek van 45 graden had en de duin echt heel erg hoog was kwam je op een gegeven moment aardig op snelheid. Genoeg om op het laatst door een hobbel volledig van de grond te komen en vervolgens op het zachte zand te landen.
De dag daarna hebben we vooral op het strand gelegen en zijn we ook nog naar een eiland gezwommen. Door de stroming was het ongeveer 20 min heen en bijna 40 min terug. Maar het zeewater is echt heerlijk hier. Het enige probleem was dat het eiland nogal een natuurlijke barrière van vlijmscherpe rotsen gevuld met schelpen had. We was dus best lastig op het eiland te komen maar het was het uiteindelijk wel waard want het was echt heel mooi. Die dag ben ik (ondanks de waterproof sunblock) helemaal verbrand. In Nieuw-Zeeland is het gat in de ozonlaag schijnbaar het ergst ter wereld waardoor je door 2 min in de zon al kunt verbranden. Blijkbaar komt in Nieuw-Zeeland relatief gezien ook de meeste huidkanker voor. Voorlopig blijf ik dus maar even in de schaduw want ik kan zeggen dat het niet lekker voelt om met een backpack rond te lopen als je rug knalrood is.

Vandaag (vrijdag 12 jan) gaan we weer terug naar Auckland. Daar slapen we een nacht en dan gaan we morgenochtend door naar Hot water beach. Daar kun je op het strand een kuil graven en door de thermische activiteit in de grond kun je dan je eigen natuurlijke hot tub maken.
Ik heb het de hele tijd over ‘we’ omdat ik eigenlijk nooit alleen ben. Je maakt zo makkelijk zo veel nieuwe vrienden. Op een gegeven moment hadden we echt al een leuk clubje mensen maar die is gisteren helaas een beetje uit elkaar gevallen omdat mensen andere dagen voor de terugreis naar Auckland had geboekt.
Het leuke is dat een aantal mensen bij Hot water beach op ons wachten zodat we weer als een groep kunnen reizen. Ik heb nu al vrienden uit Engeland, Duitsland, België, Frankrijk en Canada.

Owja, er staan geen foto’s op deze website want ik krijg ze simpelweg niet geüpload. Op een of andere manier is het internet in Nieuw-Zeeland echt dramatisch. Het is mij wel gelukt om wat dingen naar Google te uploaden dus ik zal er een linkje bij zetten waar een aantal foto’s staan.

Groetjes vanuit het zonovergoten Paihia,

Jelmer

https://drive.google.com/open?id=1lr43GuN1V_kyezXWyGr7iebXk-vAlNTI


Reacties

Reacties

Gerda

Hé die Jelmer, wat heerlijk om jou belevenissen te lezen. Je maakt een hoop mee in een week en hebt al veel mensen leren kennen. Vooral is te lezen dat je geniet. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Geniet heerlijk verder Jelmer!

Ellen

Hoi Jelmer, wat heb jij al veel leuke dingen gedaan. Ik krijg ook zin om naar Nieuw Zeeland te gaan (alleen het sky-diven sla ik ff over). De foto's zijn ook erg mooi. Veel plezier nog daar!

Milco

Hé man,
Wat ben jij heerlijk aan het genieten. Even werd het een beetje stil aan de overkant (overigens kan ik het beter over de onderkant hebben). Begrijpelijk natuurlijk, want je hebt wel wat anders te doen dan het thuisfront op de hoogte te houden (niet cynisch). Een week onderweg en al op het noordelijkste puntje geweest. Gisteren nog even met je gewhatsapped terwijl jij met je kont in een beach hottub zat, geweldig. Ik kan je zeggen het inspireert wel. Wij zijn vandaag al even bezig geweest met het zoeken van een zonnige bestemming voor wanneer hier de Carnaval los barst. De foto's, de video's en vlogs zijn ook niet te versmaden. Goed bezig!

Thomas

Hi Jelmer,

Goed te horen dat je het zo naar je zin hebt. Voor zo'n eerste week heb je al veel gedaan/meegemaakt! Have fun!

Dexter

Yo Jelmer,

Het klinkt allemaal echt fantastisch!
Bizar hoeveel je in een week mee maakt zeg.
En nog steeds maken al die foto's en vlogs me stik jaloers.... geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active