jelmersch.reismee.nl

10.000 km verder

Hallo allemaal!


De laatste keer dat ik iets schreef zat ik nog in Queenstown. Vanuit daar ben ik naar Lake Tekapo gegaan. Daar heb ik eerst een wandeling over Mount John gemaakt waar echt een bizar panorama uitzicht te zien in. Mount John is namelijk de heuvel in een gigantische vlakte die weer omringt is met hoog gebergte. Het leuke van tekapo is dat het licht reservaat van 430.000 hectaren is, wat dus wil zeggen dat er in dat gebied hele strenge regels zijn wat betreft het licht wat daar gebruikt mag worden (advertenties die licht geven in het donker zijn bijvoorbeeld verboden). Het leuke daaraan is dat je daardoor nauwelijks lichtvervuiling hebt waardoor de sterren heelerg goed te zien zijn. Daarom zijn er in de buurt meerdere observatoria. ‘s Avonds ben ik dus ook nog een ‘star gazing’ avond gegaan. Je gaat dan met een busje met speciale rode koplampen (zodat je een beter beeld in het donker krijgt) naar een afgelegen gebied met telescopen. Daar werd ons van alles verteld over de sterren en bijvoorbeeld ook hoe je er mee kon navigeren. Aangezien er geen maan was die avond was er helemaal geen lichtvervuiling waardoor we de melkweg heel duidelijk konden zien en daarnaast ook nog een ander sterrenstelsel. Echt heel indrukwekkend om zo’n heldere sterrenhemel te kunnen zien.


Vervolgens ben ik door gegaan naar Christchurch. Daar heb ik een aantal dagen door gebracht. Daar ben ik best veel bij het hostel zelf geweest in plaats van echt te stad te bekijken omdat het daar gewoon heel gezellig was haha. Wel had ik nog een dagje afgesproken met iemand die ik in Taupo had leren kennen en met haar alsnog Christchurch verkend.


Daarna kwam ik al weer in Nelson (daar ligt het midden van Nieuw-Zeeland) om vervolgens door te gaan naar Wellington. In Wellington ben in naar Zealandia gegaan wat een soort natuurpark is waar ze proberen een stukje Nieuw-Zeeland te herstellen in de staat zoals het was voordat er mensen kwamen. Eerst zat heel Nieuw-Zeeland namelijk vol met vogels maar door de invoering van dieren die de vogels bedreigen door mensen zijn de hoeveelheid vogels sterk afgenomen. Zodra je Zealandia ook binnen komt voelt het alsof je Jurassic Park binnen komt door de gigantische dubbele stalen deuren. Dit alles om te zorgen dat er geen muizen, katten of opossums binnen komen. Het is wel bijzonder om zoveel verschillende vogels te kunnen zien en de hele tijd te kunnen luisteren naar de kakofonie van allerlei vogels.


Vanaf Wellington was het eigenlijk vooral een reis naar Auckland om op 1 mei naar Bangkok te kunnen vliegen. Ondanks dat het weer er niet beter op werd in Nieuw-Zeeland en dat ik echt veel zin in Thailand had, deed het toch wel even zeer om weg te gaan uit Nieuw-Zeeland. Ik zou heel graag nog een keer terug willen gaan.


Vanuit het over het algemene nogal rustige Nieuw-Zeeland was het nogal chaotische Bangkok wel even schakelen haha. Op de eerste dag had ik heel de ochtend mijn eigen chauffeur in een tuktuk die mij allerlei verschillende tempels in de stad heeft laten zien. Hij vroeg er aan het einde omgerekend nog geen 25 cent voor met de voorwaarde dat ik even bij een zaak naar binnen zou lopen en zou doen alsof ik interesse had in een maatpak. Hij kreeg van die zaak dan een tankbon. Kom ik daar, in mijn wijde broek, slippers, hemdje en dreadlocks even doen of ik interesse had?. Ik had in ieder geval wel lol met mijn tuktuk chauffeur.


De dag daarna heb ik op aanraden van mijn ouders een fietstocht gedaan door Bangkok. We zijn daar door China town door allerlei vage kleine straatjes gefietst waardoor je op plekken komt waar je anders als toerist nooit zou komen. Het gaf wel een goed beeld van het echte leven in Bangkok. Daarna zijn we met een bootje over wat rivieren gegaan (overal varanen!) om bij bet buitengebied van Bangkok weer uit te stappen en daar verder te fietsen. Dit gaf toch wel weer een wat rustiger beeld van de miljoenenstad.


De dag daarna heb ik me nog even uit elkaar laten trekken bij een Thaise massage. Je kunt rustig zeggen dat je in aardig ongemakkelijke posities terechts komt maar daarna voel je je wel weer herboren.


Daarna ging de reis door naar Ayutthaya. Dit was voorheen de hoofdstad van Thailand maar het werd in de 18e eeuw door de Birmezen gesloopt. Wat er nu nog te zien was waren de ruïnes van de vele tempels die er vroegen stonden. In Ayutthaya ben ik me ook helemaal te buiten gegaan aan al het unieke en heerlijk verse fruit. Alle mango’s, ananas en bananen gaan straks in Nederland wel weer een beetje tegenvallen haha. Bovendien heb me ook aan de doerian gewaagd. Eerst vond het het een beetje twijfelachtig omdat het wel echt een hele vreemde smaak is. Inmiddels is het (net als bij een groot deel van de Thaise bevolking) een van mijn favorieten haha.


Na Ayutthaya ben ik naar Sukhothai gegaan wat weer de hoofdstad was voordat Ayutthaya het was. Er staan dus overal de overblijfselen van 11e en 12e eeuwse tempels. Daar heb ik een fiets gehuurd om alles in de buurt te kunnen bekijken. Aan het eind van deze tocht was ik wel een beetje tempelmoe dus die ga ik even niet meer bezoeken haha.


Nu ben ik in Chiang Mai en morgen ga ik naar een olifantenreservaat waar ze olifanten hebben gered uit de entertainment industrie. Daar ga ik een lange wandeltocht maken en blijf er bovendien slapen. Kan ik na Bangkok en twee historische steden eens van de Thaise natuur gaan genieten.


Ik hoop de volgende update iets sneller te schrijven dan deze haha.


Groetjes vanuit het zonovergoten Thailand.

Reacties

Reacties

René

Hoy kanjer
Zo te lezen gaat het heel goed met je,
Tekapo is wel bizar mooi, of je midden in het universum staat.
Dat uitzicht op de melkweg is daar het mooiste van de hele wereld

René

Ik geniet van je verhalen man ga zo en zuig het op.
Wat kan het leven mooi zijn.

Gerda

Wederom heerlijk om te lezen! Met weemoed afscheid nemen en weer verder met je geweldige reis. René had graag naast je gezeten om die prachtige sterrenhemel te bewonderen. Enne.... ook bij dreadlocks zal een pak mooi staan. Haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active