jelmersch.reismee.nl

Hobbits, Maori en dampende natuur

Kia Ora!

De laatste laatste keer dat ik mijn blog heb bijgewerkt zat ik nog in het niet zo spannende Auckland (het is uiteindelijk gewoon een grote stad haha). Inmiddels heb ik daar wel verandering in gebracht en ik zit nu in Taupo. Op de weg hier naartoe was mijn eerst stop bij hot water beach. In de middag ben ik daar gaan kajakken naar Cathedral Cove. Dat is een strand met mooi blauw water en allerlei grotten. Een van die grotten was alleen te bereiken via het water en had een strand aan de binnenkant. Door de hoge golven van die dag was die grot verandert in een heel bijzonder golfslagbad. Dat betekende wel dat we er niet met de kajakken in konden en er dus naartoe moesten zwemmen. Na daar nog een bak koffie gedronken te hebben en het zout weggespoeld te hebben onder de een waterval zijn we daarna we terug gegaan naar ons startpunt. ‘s Avonds zijn we naar hot water beach zelf gegaan. Dit is een strand waar twee warme bronnen onder zitten. Je kunt daar een gat graven en je eigen warme bad creëren. We hebben daar met veel mensen een heel groot gat gegraven en zijn daar met zijn allen in gaan zitten. Toen we daar lagen waren er mensen vuurwerk af aan het steken, anderen waren vuur en het stoken en dat in combinatie met het rustgevende geluid van de zee zorgde wel voor een bijzonder ontspannende avond.

De volgende dag hebben we onze reis na een ochtendwandeling langs een verlaten goudmijn voortgezet richting Waitomo. Waitomo staat bekend voor zijn grotten met ‘glow worms’. Dit zijn insecten (eigenlijk helemaal geen wormen maar ‘fungus gnats’, ik weet niet hoe je ze in het Nederlands noemt, maar ze noemen ze glow worms omdat dat beter verkoopt) die bioluminiscent zijn waardoor ze licht geven in het donker. Eerlijk gezegd viel de grot een beetje tegen aangezien hij nogal klein was en we die glow worms overal tegen kwamen (dus ook buiten de grotten). Wat wel heel grappig was is dat bij een deel van de grot de verlichting niet functioneerde waardoor we in een soort polonaise door de ruimte heen moesten. Helaas waren hier geen glow worms om het pad te verlichten haha.
‘s Avonds hebben we in de enige plaatselijke bar nog wat gedronken met de lokale bevolking, die ons op nog meer glow worms buiten de grotten wezen. In die bar draaide ze muziek van Bløf wat wel even een vreemde gewaarwording was.

Maandag was een bijzondere dag die nu nog moeilijk te overtreffen is. Na ook hier weer een ochtendwandeling gemaakt te hebben gingen we naar Matamata waar ze boerderij verandert hebben in een filmset van Lord of the Rings en The Hobbit. Tegenwoordig heet de boerderij Hobbiton en voor de mensen die de films kennen, het is The Shire. Gedurende de rondleiding werd er aandacht besteed aan allerlei verschillende camera technieken en hoe bizar veel aandacht er is besteed aan de details in de opnames. Zo hebben ze bijvoorbeeld voor de opnames voor Lord of the Ring ergens een grote eik van geleend (die hebben ze dus uitgegraven, ingegraven, opnieuw uitgegraven en weer terug op de originele positie gezet waar de boom vandaan kwam) omdat de regisseur die boom goed in het shot vond passen. Toen ze daarna The Hobbit gingen opnemen (wat zich voor Lord of the Rings afspeeld) hadden ze dus een identieke boom nodig, maar daan zo’n 50 jaar jonger. Uiteindelijk hebben ze dat opgelost door te bepalen hoe die boom er toen uitgezien moet hebben, en hebben dat nagemaakt met ijzer en kunststof (Niet van echt te onderscheiden, zelfs niet als je het weet en er naast staat). Uiteindelijk een detail wat de gemiddelde niet ziet. Op die manier zit die set vol met bijzonderheden. Daarnaast voelde de set wel een beetje Eftelingachtig aan. Aan het einde van de tour kregen we nog bier in The green dragon (pub uit de film).

Na Hobbiton zijn we door gereden naar Rotorua, waar ik deel heb genomen aan een speciaal programma met een overnachting in een traditioneel Maori dorp. Dit programma deden we een groep van 12 man. Tijdens de busrit er naartoe hebben we een ‘chief’ van onze ‘tribe’ moeten kiezen die voor het stamhoofd moest gaan speechen. Daarnaast moesten we een lied voorbereiden dat we bij aankomst moesten voordragen. Bij aankomt moesten we het stamhoofd mee het dorp in volgen. Eerst de chief, dan de vrouwen en dan de mannen. Dat doen ze zo omdat vrouwen het belangrijkste zijn in de Maori cultuur. Zoals ze daar zeggen: ‘Lose a man and you’ll just lose some guy, lose a woman and you’ll lose an entire generation.’ Bij het naar binnen gaan sprak hij allerlei spreuken uit om ons te zuiveren voordat we de heilige grond konden betreden en om alle negativiteit achter ons te laten. Na een inleidingsritueel in het dorp kregen we koffie met een soort gebaksbuffets met allerlei streeklekkernijen. Daarna gingen we het bos in om een Maori lied te leren en om Maori behendigheidsoefeningen te doen. Daarna gingen we door naar een ander deel waar een introductie was met een ritueel en een haka. Daarna gingen we het dorp in waar we uitleg kregen over bepaalde gebruiken en tradities en daar werd ons ook een haka geleerd. Vervolgens werd ons uitgelegd hoe je eten klaar maakt in een H?ngi en dat werd gelijk gedemonstreerd. Het eten wat er uit kwam werd gelijk het ons avondeten. Na de afsluitende show met muziek, dans en uiteraard nog een haka gingen we door naar het buffet. Waarschijnlijk was dat het beste eten wat ik deze reis allemaal ga eten want dat smaakte echt fantastisch. Het heeft mij geïnspireerd om dat thuis ook eens te gaan proberen, voedsel bereiden in een H?ngi. Na het eten moesten wij ons lied en onze haka opvoeren van een publiek van zo’n 160 man wat weer voor de nodige hilariteit zorgde haha. Aan het eind gingen de Maori nog een keer zingen en dan was het programma eigenlijk voorbij. Daarna hebben we nog tot diep in nacht in de hot tubs in het bos gelegen om vervolgens heerlijk comfortabel te gaan slapen.

De volgende dag vertrokken we richting Taupo. Onderweg zijn we nog gestopt bij Te Puia, een geiserpark met kokende modder en hete bronnen. Onze gids had daar nog een aantal eitjes voor ons gekookt in een natuurlijke waterkoker, wat wel een grappige bonus was. In Taupo zijn we ‘s avonds naar het Spa thermal park gegaan, want een verzameling van wat heetwaterbronnen is dat in een rivier uitkomt. Daar tussen heb je dus watervallen waar water van een graadje of 40 vanaf stroomt. Dit geeft een heerlijke natuurlijke stortdouche. Als je wat verder naar de rivier toe gaat is er een stuk waar de onderste laag van het water ijskoud is en de bovenste laag nog warm genoeg dat je de hele tijd in de waterdampen staat. Het is echt een bizar gevoel om zo’n groot temperatuurverschil in het water te voelen op één plek. Uiteindelijk was dit allemaal nog beter dan hot water beach omdat het warme water veel dieper was, veel makkelijker toegankelijk was en zonder zand was.

De dag daarna zijn we een heel stuk door de natuur gaan mountainbiken. Voor mij was het de eerste keer dat ik echt over ruig terrein gereden heb met een mountainbike en ik moet zeggen dat het me goed beviel en dat ik dat zeker nog vaker ga doen hier. Na de lange fietstocht hebben we dag maar weer afgesloten bij het Spa thermal park (waar we tot 5 uur ‘s nachts hebben gezeten haha)

Vandaag was een relax dagje en kon ik mijn blog een beetje bijwerken en een beetje lezen. Straks weer naar Spa thermal park. En wat ik morgen ga doen weet ik nog niet. Vandaag en morgen is alleen maar regen. Maar waarschijnlijk ga ik weer naar Spa thermal park morgen.

Groeten uit Taupo!

Owja, en zelfs met heel goed internet krijg ik het niet voor elkaar om foto’s naar deze site te uploaden. Dus het zal helaas even bij Google Drive blijven of iCloud blijven

https://drive.google.com/open?id=1lr43GuN1V_kyezXWyGr7iebXk-vAlNTI

Of

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B11532ODWJ66LsG



Reacties

Reacties

Milco

Hé Kerel,
Wat weer een geweldig verhaal,dankjewel! Volgens mij had je hoge verwachtingen van je reis en gaan je ervaringen deze ver te boven. Telkens als ik je op foto's zie, zie ik een grijns die er volgens mij nooit meer af gaat?.
Daarnaast roept je blog ook weer Nieuwkerk vragen op. Weet je hoe ze in die kroeg bij Bløf muziek kwamen? Wordt de kroeg gerund door Nederlanders of komen er zoveel Nederlanders die van Bløf houden. (BTW grappig dat het woordje Blof automatisch door autocorrectie wordt aangepast in Bløf).
Ik heb nooit geweten dat Nieuw Zeeland zo vulkanisch is. Gebruiken ze die aardwarmte ook om 's winters hun huizen te verwarmen? Enzovoort. Niet om deze persé nu te beantwoorden, maar leuk om 's over te praten wanneer je terug ben.
H?ngi recepten. Ik zie er naar uit!
Veel liefs uit Roosendaal!

René

Ik moet bekennen dat ik graag naast je had willen staan. ( beetje jaloers)
Wat een mooie vertelling
Heb de Hobbit ook gelezen na lord of the rings

Irma

Hier alleen maar regen en wind. Wat klinken die thermale baden dan heerlijk! Die Maori's weten de vrouw op waarde te schatten! Al een tattoo overwogen?
Wat heb jij al een natuurschoon gezien! En een indrukkken opgedaan.
Geniet lekker verder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active